data layer

Jeżeli korzystamy z ulepszonych modułów e-commerce, warto dowiedzieć się jak przebiega cały proces związany z data layer. Jeśli interesuje Cię tematyka e-commerce, koniecznie sprawdź nasze pozostałe artykuły z tego zakresu. Podczas korzystania z Google Analytics posiadamy wiele danych, które najczęściej są automatycznie skategoryzowane, przykładowo ilość sesji lub dane o użytkownikach. Proste strony internetowe pokroju wizytówki firmy, nie są raczej wymagające w kontekście analizowania zachowanie użytkowników na niej. Jednakże jeżeli jesteśmy dużym sklepem i posiadamy setki podstron, możemy mieć problem z prawidłowym odczytywaniem informacji.  Dlatego właśnie stosujemy tak zwany kontener w Google Tag Manager, w którym możemy określić konkretne skrypty, sczytujące wybrane przez nas konwersje. Jednakże co w sytuacji, kiedy chcemy dowiedzieć się o produktach, które sprzedajemy? O tym właśnie będzie ten artykuł, czyli o data layer (warstwa danych). Jeśli chcemy profesjonalnie zajmować się modułem ulepszonego e-commerce, warto najpierw nauczyć się Google tag managera, ponieważ to w nim znajdował będzie się kontener, w którym będziemy segregować i wprowadzać, wybrane przez nas skrypty oraz łączyć się z innymi usługami od Google, na przykład Google Ads czy Ads 360.

data layer

Co to jest data layer?

Data layer to tak zwana warstwa danych, znajdująca się pomiędzy kodem front-endowym naszej strony internetowej a danymi gromadzonymi na serwerach stron, czyli back-endem. System automatycznie zlicza mnóstwo informacji o zakupach, parametrach produktów, konwersjach czy nawet najlepiej sprzedających się kolorach. Warstwy danych ściągane są w surowym formacie, dzięki czemu mamy możliwość ograniczania ilości skryptów, zawartych w kontenerze naszego GTM-a. Kolejnym kluczowym aspektem jest fakt, iż użytkownicy nie mogą mieć, wglądu w tak wrażliwe dane. Dzięki data layer możemy wyciągnąć wiele potrzebnych informacji, których liczenie pojedynczo byłoby mocno nieopłacalne. Posiadamy podstawowe informacje o sprzedawanych przez nas produktach, dla przykładu są to ID, kategoria czy cena. Jeśli chcemy przesłać takie dane do Google Analytics 4, należy użyć komendy “push”, dzięki której dane zostają zaimplementowane i przesłane do naszej warstwy. Posiadamy wiele różnych konwersji, dlatego warto o nich wspomnieć. Z wykorzystaniem warstw danych, możemy dowiedzieć się, jak wygląda proces zakupowy naszych użytkowników. Pomoże nam to odpowiedzieć na pytania, w którym etapie ścieżki klienci odchodzą. Czy koszyk działa prawidłowo? Które produkty były najczęściej klikane? Ile naszych działań promocyjnych, przełożyło się na prawdziwy zakup oraz jaki kolor naszego produktu sprzedaje się najlepiej.

data layer

Warstwa danych od podstaw

Aby przejść do przykładów związanych z warstwą danych, należałoby wytłumaczyć sposób działania Google Analytics 4, czyli nowej wersji Google Analytics, która zastąpiła Universal Analytics. Zbiera on automatycznie informacje z każdej pojedynczej sesji użytkownika i przesyła na odpowiedni serwer. Warto zwrócić uwagę, że dane pobierane są dopiero od momentu prawidłowego podpięcia pod nasze konto GA. Aby móc posiadać wgląd w konkretniejsze dane, należy jednak korzystać z konkretnych warstw danych. Działania na data layer związane są bardzo mocno z branżą programistyczną, natomiast istnieją dla niej alternatywy, na przykład korzystanie ze wtyczki data layer. Niestety wtyczka posiada więcej ograniczeń, aniżeli ustalony przez nas skrypt, dopasowany w taki sposób, aby zaspokajać nasze potrzeby informacyjne, związane z wybranymi przez nas konwersjami, dlatego warto zagłębić się w ten temat, jeśli zależy nam na pełnym obrazie sytuacji i konkretnych danych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *